Дејтонско-париски мировни споразум 24 године после

Објављено: 21.11.2019.год.
фото: © AFP

  

Двадесетчетири године је прошло од потписивања Дејтонско-париског мировног споразума. Данас га представници западних земаља тумаче онако како то искључиво њима одговара, а у лицу институције Високог представника спроводе протекторат над Републиком Српском и над државном заједницом БиХ. Запад и даље наставља са покушајима мењања тог споразума, односно, циљ им је спровођење плана централизације и умањивање надлежности Републике Српске. После 24 године и даље се воде полемике око овог споразума и његовог тумачења, иако је Споразум написан веома јасно.

Искуство из НАТО агресије на Републике Српску, Српску Крајину и СР Југославију, као и искуство дуготрајних санкција, говори о томе да „западни гаранти” често прибегавају обмани и тумачењу споразума онако како њима одговара. Аналогно томе искуство показује да се Западу никада не сме веровати. Њихов приступ је такав да је за њих легално, искључиво оно што је у њиховом интересу у том тренутку.

Војно-политички аналитичар пуковник Гостимир Поповић за "Восток" је анализирао Дејтонско-париски мировни споразум и његову примену.


Где се данас у међународној политици налази Споразум и његова примена после 24 година?

- Када говоримо о Дејтонско-париском мировном споразуму требамо поћи од тога да је то један од међународних уговора који је на крају 20-ог века један од најзначајних међународних уговора. Разговори, преговори и договори око постизања овог споразума трајали су од 1-ог до 21-ог новембра 1995. године у ваздухопловној бази Рајт Петерсон у Дејтону у држави Охајо. 

Парафиран је 21-ог новембра, а потписан је 14.12-ог у Паризу и зато се он тачно и официјелно назива Дејтонско-париски мировни споразум. То је врло озбиљан документ иако га многи међународни фактори, неки учесници, и поготово они из Сарајева, покушавају да скрену у неку другу страну, и у том смислу, ми, иако је прошло 24 године, још увек нисмо имали конзистентну конференцију и анализу примењеног и непримењеног у овом споразуму. Зато је врло значајно да кажемо за наше читаоце ради општег знања и коректног сагледавања ситуације, шта садржи тај документ.




Он садржи 11 анекса, дакле 11 докумената, а претходи му Општи оквирни споразум који говори о определењу да се направи мир на овом простору и да се уреди систем онако како најближе желе стране које су то урадиле. Кључне стране биле су, тада Муслиманско-хрватска Федерација, данас Федерација БиХ и Република Српска.

Потписивањем  Општег оквирног споразума са свим анексима 14. децембра 1995. у Паризу он је почео да важи. Он се састоји од 11 анекса и било би добро да их таксативно набројимо, па ћемо о неким од њих рећи по неколико реченица и како се то кретало у задњих 24 године. 

- Анекс I под А и Б представља војни аспект мировног споразума
- Анекс I I представља границе између ентитета
- Анекс I I I представља изборе који треба да се десе непосредно после потписивања  споразума
- Анекс IV је Устав који је направио децентрализован систем и веома је добро направљен
- Анекс V је арбитража за Брчко
- Анеkс  VI су људска права
- Анекс VII су избеглице и расељена лица
- Анекс VIII је Комисија за заштиту националних споменика
- Анекс IX су јавне корпорације БиХ
- Анекс X је цивилна имплементација – то је цивилни аспект споразума, а њиме је  дефинисана и институција Високог представника о којој ћемо мало више говорити, и
- Анекс XI, међународно-полицијске снаге




Као и сви озбиљни међународни документи, а ово је заиста озбиљан међународни документ, на крају садржи додатне документе, а они су Споразум о потписивању општег оквирног споразума, додатна писма и изјаве, те закљуци и изјаве страна које су учествовале у целом процесу. Једна од страна у свим аспектима је Република Српска, и било ко, ко покушава да Републици Српској одузме било коју надлежност, он ради против овог споразума.

Сви документи су сами за себе.




Анекс I А је војни аспект који се односи на стабилизацију између Републике Српске и Федерације БиХ, а захваљујући врло стручној и одлучној екипи из Главног штаба тадашње Војске Републике Српске, овај аспект је веома добро припремљен. Република Српска је имала веома снажан утицај, не само у међусобним активностима, него и у активностима контроле конвенционалних снага у Европи, те је и то био један од разлога да се крене интезивно ка нестанку одбрамбеног система Републике Српске. Све то из разлога, јер су тадашњи експерти ВРС показали да познају много боље међународне документе од тих међународних инструктора који су долазили на овај простор.

Овде је карактеристично рећи да АНЕКС I Б – регионална стабилизација – никада није заживео. Он је представљао документ којим би се направио систем размене информација између свих безбедносних система насталих у југоисточној Европи, укључујући све републике бивше СФРЈ и њеног окружења. То је требало да допринесе да Балкан из зоне „буре барута“ прерасте у зону мира. Међутим, овај анекс никада није заживео и то је вероватно намерно урађено да не би дошло до стабилизације у овом региону.

Анекс II који говори о граници између ентитета је вешто злоупотребљен јер је у њему јасно речено каква је граница, и када се он веже са Анексом V – арбитражом у рејону Брчког –требало је само да се утврди докле је граница разграничења ентитета. Онда је то отишло у нежељеном правцу и захваљујући доста и неспособношћу тадашњих представника Републике Српске, дошло је до прављења фантомске институције – Дистрикта Брчко, који је издвојен из територије Републике Срспе, а што нема везе са документима Дејтонско-парискг мировног споразума.

Када се говори о терминологији у овим анексима, говори се јасно о граници између ентитета. Апсолутно је јасно да је међународним документом дефинисано разграничење и било ко да другачије ради или тражи поделе, једноставно, он је тај који је против и који ради на штету докумената овог споразума.

Анекс IV је један од кључних докумената, а то је Устав. Он је направљен као пример децентрализованог система и у том смислу сама његова примена може да буде веома корисна. У Уставу има 10 заједничких функција и толико би требало остати, или чак мање. Само те функције могу бити заједничка тачка и оне не праве проблем ни Републици српској ни Федерацији БиХ, мада они из Сарајева праве проблем од свега тога, поготово Устава. Устав је заиста према оценама свих релевантних стручњака и људи у свету, а који су се бавили озбиљно овим питањем, веома добар пример децентрализованог Устава који може да обезбеди живот једних поред других, а не измешан.

Када се говори о анексима који говоре о људским правима, избеглицама и заштити споменика, само можемо рећи да је захваљујући великом новцу који се улио овде и чији кајмак су покупили странци није дошло ни до каквих побољшања људских права. Није решено питање избеглих и расељених лица, поготово у Федерацији БиХ. У Републици Српској је ово питање решено у потпуности, а у Федерацији БиХ 15%. Огроман број није решен, а неко је једноставно покупио сав тај новац.




Анекс IX – јавне корпорације БиХ - често је злоупотребљаван, као да је то Уставна категорија, односно да се морају из свих области формирати јавне корпорације, а оне се требају формирати само како је одређено.

Анекс X -  цивилна имплементација - односно дефинисање постојања институције Високи представник. Та институција је дефинисана као помоћ локалним органима да се на најбољи могући начин и у најбољој могућој атмосфери решавају проблеми. Међутим, ова институција је на препад, неким фамозним „бонским овлаштењима“, а на шта Република Српска нажалост није реаговала, овај анекс довела до апсурда. „Бонским овлаштењима“ анекс је доведен до апсурда и те личности које су биле на функцији број један у институцији Високи представник, понашале су се врло некоректно, диктаторски, неконтролисано, и у 99,99 % случајева против Републике Српске, њених грађана и легално изабраних представника Републике Српске.

Овај анекс највише је злоупотребљен од свих, мада нема ниједног анекса где међународне снаге и организације нису вршиле њихову злоупотребу.

Међународне полицијске снаге су одрадиле одређени део у једном тренутку. Међутим, и оне су направиле један велики неред. У Републици Српској се и дан данас воде одређени поступци, малтене спречили су рад неколико хиљада домаћих полицијских службеника без икаквог образложења, односно неким њиховим „дискреционим правима“.




Ових једанаест анекса престављају документа Дејтонско-париско мировног споразума и у том смислу их треба посматрати, те тако их треба и читати. Ако се то постави другачије, онда заиста не може доћи до бољих активности, нити помака. Врло често се сада од појединих међународних снага и организација говори о помирењу, што представља поновно бацање "прашине у очи", односно покушај понижавања Републике Српске и српског народа, јер помирење је тек четврти корак. Први корак је истина, а људи неће да се баве истином. Други корак је међусобно поштовање, а какво је поштовање представника Републике Српске и ње саме, а и Србије, можемо видети из активности међународних организација, њихових снага и представника. Трећи корак је поверење, и тек онда може доћи до одређених помирења.

Доследна примена докумената Дејтонско-париског мировног споразума значи да се треба поштовати то што је потписано, почевши од Оквирног споразума, па до Анекса XI, те и то применити. Постоји правило у међународнуим јавним односима које гласи: „Примени, па промени“. Дакле, када се сви анекси примене, а овде су се почели примењивати, неки мање неки више, а неки употпуности. Када би нпр. неко кренуо сада у примену Анекса о регионалној стабилизацији, сви би рекли: „Зашто то?“. Чињеница је, да је он део документа и да га треба применити.

Према томе, читава ова прича о документима Дејтонско-париског мировног споразума је исувише озбиљна прича, и у њој ни после 24 године није дошло до озбиљних анализа, како и шта је урађено, и ко је и шта урадио.

Вратићу се поново на Анекс I – војни аспект – где је тада Војска Републике Српске самим својим постојањем и добрим стручним радом, перфектно по оценама ОЕБС-а и Комисије за контролу конвенционалних снага у Европи одрадила свој део посла и наравно, на тај начин засметала онима који праве неред овде.




Дакле, документа  Дејтонско-париског мировног споразума треба примењивати једнако према свима, а тек онда размишљати о даљим корацима.

Дејтонско-париски мировни споразум - преузимање документа

Канцеларија Виоског представника на чијем челу је данас Аустријанац Валентин Инцко стално говори, односно отворено прети како су Републици Српској потребни „електро шокови“, те јавно ниподаштава, како Република Српска нема никакав суверенитет, него да је она „ентитет“ на његов начин схватања. Он се отворено противи враћању одузетих овлаштења, управо оних које је организација коју представља одузела. Он такође дрско иде даље у свему овоме, те говори да се мора мењати Устав, да се Република Српска мора учланити у НАТО,  те да се централизује сва власт у државној заједници Републике Српске и Федерације БиХ.

- Када говоримо о активностима институције Високи представник, она је врло негативна, а сви „електро шокови“ који би требали да се дешавају, требали би их применити сами на себе и да погледају  шта су све урадили и какве се неистине износе. Једноставно, то је институција која је постала сурогат међународне институције и углавном се бави дезинформацијама, неистинама, подметањима, применом силе у свим врстама односа и на тај начин обезбеђује и ставља се само на једну страну на овом простору. У том смислу, институција Високи представник, односно Анекс X је морао бити одавно закључен. Поједини носиоци који су вршили одређене нелегалне и нелегитимне активности требали су барем да сносе одговорност, па макар то била и морална, али неистине какве износи актуелни представник једноставно не могу више проћи, а Република Српска, надамо се, то више неће прихватати и толерисати.

Дејтонско-париски мировни споразум западни представници тумаче на разне начине те говоре о његовом „духу“, а с друге стране у Споразуму експлицитно пише шта је шта, и које су надлежности Републике Српске, Федерације БиХ и државне заједнице БиХ. Шта је по њима „дух“ споразума или да ли га они тумаче по њиховој вољи?

- Од самог почетка примене докумената Дејтонско-париског мировног споразума, дакле од јануара 1996. године, представници међународних организација и снага покушавају да уведу у игру термин „дух споразума“, и први који су им се директно супроставили је екипа која је водила Анекс I документа, и која им је на научној основи показала да је слово било којег уговора, договора, споразума, неприкосновено, те да је  „дух“ начин примене. Дакле, ми можемо бити коректни и направити услове за рад, можемо да радимо у атмосфери која је прилагођена свима и која иде ка решењу. Обезбеђивање таквих услова је „дух“ споразума, а не мењање било чега од онога шта пише. Једноставно то нема везе са здравим разумом, него представља директно сврставање на једну од страна, те су у том смислу кренули у борбу према политичким факторима, а неке су и придобили за то. Слово Споразума је потпуно јасно, а "дух" је начин спровођења и то треба сви да знају. Ми имамо веома брижљиво организоване конференције где долазе људи који нису добронамерни, а они који раде у интересу Републике Српске, или су у мањини, или покушавају да их миноризују, или покушавају да на било који начин умање њихов значај, те у том погледу теже ка томе да умање и значај Републике Српске.

Чули смо представнике САД, Велике Британије и ЕУ како говоре о томе да је нужно променити Устав државне заједнице БиХ да би он тобоже био у складу, како они кажу, са „европским вредностима. Шта они желе?

- Када говоримо о таквим некоректним и непримереним активностима дипломатских представника, нико их никада није научио шта уопште значи дипломатски представник. Они када говоре о променама Устава немају појма о чему говоре, као по познатом „Марфијевом закону“, „Све је дозвољено, ако немаш појма о чему  говориш“, и у том смислу требало би направити анализу. Ја ћу само споменути ад-хок три ситема Велике Британије, Белгије и Шпаније у којима су једноставно јасно раздвојене надлежности елемената система и заједничке институције, и ту нема никаквих недоумица.  Они овде стално праве недоумице и верујем да многи од њих не знају шта говоре јер су то трећеразредни чиновници. Они причају овде оно што им је написано.




Када говоримо о надлежностима, оне су јасно дефинисане у члану 3. став3. под тачком а., где јасно пише:

„Све владине функције и моћи које нису изричито дате у овом Уставу, институцијама Босне и Херцеговине ће бити функције и модел ентитета.„

Ако то некоме није јасно, онда не знам како би им требало написати.


Кључне речи:

(0)

Остале вести из рубрике

Интервју

РТ: Акције Русије у Украјини нису случајне, њима су претходили кораци НАТО-а и Запада, наводи портарол Ердогана

Турска не следи вођство Запада у санкционисању Русије јер је вођена прагматичним економским приступом и „политиком...

РТ: Морате озбиљно да схватите Путина - Меркелова
РТ: Морате озбиљно да схватите Путина - Меркелова

Бивши немачки канцелар је саопштила да је њен одлазак са функције можда помогао да се подстакне тренутни сукоб

2022-06-18 09:48:27

Лавров: Још увек не разумемо каква упутства Зеленски добија од својих господара у Вашингтону и Лондону
Лавров: Још увек не разумемо каква упутства Зеленски добија од својих господара у Вашингтону и Лондону

Сам Кијев је потписао да не жели преговоре са Русијом, саопштио је руски министар спољних послова...

2022-06-17 08:54:56

Пушилин: Морамо да ослободимо све руске градове
Пушилин: Морамо да ослободимо све руске градове

„Украјина можда једноставно да престане да постоји као држава у некој догледној будућности“

2022-06-16 13:32:18

РТ: Помоћник Зеленског објаснио зашто Кијев концетрише снаге у урбаним срединама
РТ: Помоћник Зеленског објаснио зашто Кијев концетрише снаге у урбаним срединама

Михаил Подољак је рекао новинарима да је лакше „наћи заклон“ у градовима

2022-06-15 13:33:02

РТ: Зеленски изнео очекивања од посете Шолца
РТ: Зеленски изнео очекивања од посете Шолца

Немачко руководство треба да прихвати економску цену прекида веза са Русијом и подржи Украјину не узимајући...

2022-06-15 12:27:27

РТ: Трећи светски рат је проглашен - папа Фрања
РТ: Трећи светски рат је проглашен - папа Фрања

Папа се пожалио на војне сукобе широм света и рекао да је руско-украјинска криза можда „испровоцирана“

2022-06-15 07:50:03

РТ: Асад објаснио зашто се Сирија држи Русије
РТ: Асад објаснио зашто се Сирија држи Русије

Сукоб између Русије и Украјине ће обликовати светски поредак, рекао је сиријски председник за РТ

2022-06-09 20:13:05

РТ: „Не улазите у рат који заправо не разумете“, поручио је Британац који је у Доњецку осуђен на смрт
РТ: „Не улазите у рат који заправо не разумете“, поручио је Британац који је у Доњецку осуђен на смрт

„Не улазите у рат који заправо не разумете“, поручио је Шон Пинер евентуалним будућим страним плаћеницима

2022-06-09 19:34:08

РТ: Британски плаћеник каже да су га западни медији „преварили“ око сукоба у Украјини
РТ: Британски плаћеник каже да су га западни медији „преварили“ око сукоба у Украјини

Држављанин Велике Британије заробљен у Донбасу каже да су га напустили и Кијев и Лондон

2022-06-09 19:26:30

Амбасадор Немачке: Проглашење независности Косова и тзв. народних република се суштински разликује
Амбасадор Немачке: Проглашење независности Косова и тзв. народних република се суштински разликује

Део интервјуа немачког амбасадора у Србији Томаса Шиба за Политику, током којег му је постављено питање „у чему је разлика између заштите територијалног интегритета Србије и Украјине“

2022-06-08 19:36:19

РТ: Западни лидери имају много фобија - Лавров
РТ: Западни лидери имају много фобија - Лавров

Њихова неоколонијалистичка политика је вођена илузијама величине и осећајем да имају право, каже за РТ највиши руски дипломата

2022-05-27 08:40:57

Мурадов: Не сумњам да ће ослобођене територије југа бивше Украјине постати још један регион Русије
Мурадов: Не сумњам да ће ослобођене територије југа бивше Украјине постати још један регион Русије

Ослобођене јужне територије Украјине постаће још један регион Русије, изјавио је у интервјуу за РИА Новости...

2022-05-11 07:16:22

РТ: Кијев лагао опкољене трупе - заробљени украјински командант
РТ: Кијев лагао опкољене трупе - заробљени украјински командант

Заробљени украјински официр каже да је одлучио да побегне пошто је схватио да обећана помоћ неће стићи

2022-05-08 10:00:16

Новинар РТ-а разговарао са хрватским борцем заробљеним у Украјини
Новинар РТ-а разговарао са хрватским борцем заробљеним у Украјини

Он инсистира да се придружио редовима украјинске војске да би добио држављанство земље

2022-05-07 18:18:47

РТ: Зеленски и Бајден деле кривицу са Путином за сукоб у Украјини - Лула да Силва
РТ: Зеленски и Бајден деле кривицу са Путином за сукоб у Украјини - Лула да Силва

Западни лидери су требали да преговарају са Русијом, каже бивши бразилски председник

2022-05-05 08:16:30

РТ: Русија држи око 2.000 украјинских војника који су добровољно положили оружје - Бастрикин
РТ: Русија држи око 2.000 украјинских војника који су добровољно положили оружје - Бастрикин

Многи украјински војници виде отпор као „узалудан“ и више воле да положе оружје, рекао је главни руски истражитељ за РТ

2022-05-04 17:59:16

Уредник Востока о ситуацији у Москви
Уредник Востока о ситуацији у Москви

  Поштовани читаоци, на нашем Tелеграм каналу можете пратити све вести о специјалној операцији Оружаних снага Руске Федерације у...

2022-05-03 19:54:01

РТ: Операција у Украјини доприноси процесу ослобађања света од неоколонијалистичког јарма Запада који је заснован на расизму и америчкој изузетности - Лавров
РТ: Операција у Украјини доприноси процесу ослобађања света од неоколонијалистичког јарма Запада који је заснован на расизму и америчкој изузетности - Лавров

Москва сматра да је вашингтонски концепт света усмереног на САД неоколонијалистички пројекат заснован на расизму и америчкој изузетности

2022-04-30 07:37:18

РТ: Позиција Украјине одређује се у Вашингтону, Лондону и другим западним престоницама - Лавров
РТ: Позиција Украјине одређује се у Вашингтону, Лондону и другим западним престоницама - Лавров

У Москви постоји уверење да су Вашингтон, Лондон и друге западне престонице, а не Кијев, прави...

2022-04-26 10:43:44

РТ: Русија наводи да је нуклеарни рат „неприхватљив“, али да је опасност стварна
РТ: Русија наводи да је нуклеарни рат „неприхватљив“, али да је опасност стварна

Москва верује да у нуклеарном рату нема победника, али да је опасност од њега стварна, каже шеф руске дипломатије Сергеј Лавров

2022-04-26 07:33:54

Владимир Соловјев: Руска побједа биће увод у српске побједе
Владимир Соловјев: Руска побједа биће увод у српске побједе

Челни човјек новинарског еснафа у Руској Федерацији прича српски немјерљиво боље од, рецимо, Валентина Инцка. Као и кинески амбасадор у Београду, од америчког. Ратни извјештач из Србије и Српске деведесетих, ни једном се није помогао руским при интервјуу, у којем нас је прво што занимало шта се промијенило од увођења санкција Русији?

2022-04-18 13:59:18

РТ: Немачка укључена у војно-биолошке активности у Украјини - Москва
РТ: Немачка укључена у војно-биолошке активности у Украјини - Москва

Берлин је координисао свој рад са својим савезницима из САДа, рекла је портпарол Министарства спољних послова Марија Захарова за РТ

2022-04-16 17:00:30

РТ: Ле Пен против увођења енергетских санкција Москви
РТ: Ле Пен против увођења енергетских санкција Москви

Француски председнички кандидат Марин Ле Пен је у интервјуу у подигла свој глас против увођења санкција...

2022-04-12 19:15:33

Побегавши из ропства, родом из Луганшчице говорио је о зверствима СБУ
Побегавши из ропства, родом из Луганшчице говорио је о зверствима СБУ

Руслан је пао у ропство када је отишао код мајке у ЛНР за рођендан. Био је приморан да копа ровове, називан „московским дериштем“ и представником „прљаве нације“, изгладњиван, па чак и поливен киселином. Побегао је у Русију дуж железничких пруга.

2022-04-12 13:37:56

rt intervju
baner rakija desno intervju
baner apartman desno / intervju
baner obzor desno - intervju

Будите у току са новим дешавањима, пријавите се на нашу листу новости:
Фото дана Доњецк

Доњецк