Природни гас – погонско гориво будућности

Објављено: 02.09.2019.год.
Округи сто „Kоришћење природног гаса као погонског горива“, фото: © НИС


У организацији компаније НИС данас је у Београду одржан округли сто под називом „Коришћење природног гаса као погонског горива“. Ова дискусија одржана је у оквиру манифестације „Плави коридор 2019“ коју организују компаније ГАЗПРОМ и UNIPER у циљу промоције значаја коришћења природног гаса. На овај начин НИС и Србија постали су део овог значајног међународног пројекта и угостили караван возила на природни гас који ће током трајања манифестације прећи више од 5.000 километара и обићи низ европских градова, међу којима је и главни град Србије.

На округлом столу у Пословном центру НИС-а учествовали су представници гасне и аутомобилске индустрије, представници стручне јавности и медија који су дискутовали о економским и еколошким бенефитима коришћења природног гаса као погонског горива, као и о новинама у индустрији возила која користе овај енергент као гориво. Захваљујући повећању броја возила са погоном на природни гас и КПГ и ЛНГ пунионицама чији број константно расте, природни гас је постао одрживо и еколошки прихватљиво алтернативно гориво доступно потрошачима. Његова употреба доприноси даљој декарбонизацији саобраћаја и нуди значајан потенцијал за смањење емисија у будућности.

Поред представника НИС-а, на округлом столу учествовали су и представници компанија ГАЗПРОМ, UNIPER и IVECO. Модератор скупа био је Горан Лалић, директор Департмана за трговину и управљање портфолијом природног гаса у НИС-у.
.
Павел Кандалинцев, директор Дирекције за малопродају у компанији НИС, указао је на  еколошке предности и финансијске  бенефите употребе компримованог природног гаса као погонског горива и навео  да даља перспектива развоја КПГ малопродајне мреже НИС-а зависи од трендова развоја домаћег тржишта овог енергента:

„Компримовани природни гас је још једно алтернативно гориво које смо уврстили  у понуду у оквиру наше малопродајне мреже, поред традиционалних врста деривата. Тренутно у Србији има око 1.000 возила на компримовани природни гас и око 20 станица за пуњење, од чега су три у власништву НИС-а . Реч је о NIS Petrol бензинским станицама  „Нови Сaд 10“ и „Чачак  1“, као и о ГАЗПРОМ бензинској станици „Жарково 2“ у Београду. Планирамо даље ширење малопродајне мреже НИС-а на којима ће бити доступан компримовани природни гас. У наредном периоду ова врста енергента биће део понуде на ГАЗПРОМ бензинској станици „Блок 45“ у Београду, док разматрамо могућност отварања КПГ пунионице на нашој бензинској станици у Нишу. Даљи развој НИС-а у овом сегменту зависиће од перспективе развоја тржишта у целини“, истакао је Кандалинцев.



Детлеф Веслинг, директор за техничку сарадњу компаније UNIPER, изразио је наду да ће пројекат „Плави коридор“ допринети развоју тржишта природног гаса на Балкану укључујући Србију и говорио о еколошким предностима употребе природног гаса као моторног горива.

„Сви сада говоре о климатским променама. Оно што морамо да кажемо је да ЛНГ не доприноси толико редукцији CO2, око 10 процената. Али, ако разговарамо о другим предностима, које су такође важне током дискусија у ЕУ, онда можемо да кажемо да ЛНГ значи смањење емисије честица за 95 одсто, ако поредимо са дизелом. У Немачкој дизел камионима већ није дозвољен улазак у поједине области. Такође, када је реч о буци – смањење је 70 одсто када је реч о ЛНГ-у. То су заиста предности које морамо имати у виду када је реч о еколошкој сфери и разлог зашто политика подржава развој ових горива у ЕУ“, рекао је Веслинг.

Андре Шуман, директор за питања техничке сарадње компаније UNIPER, представио је идеју и историју манифестације „Плави коридор“, наводећи да је кључни циљ пројекта презентација бенефита употребе природног гаса као погонског горива, као и перспектива развоја ове врсте енергента на глобалном тржишту:

„Поред тога што желимо да укажемо на предности употребе природног гаса као погонског горива, циљ каравана возила је и да се покаже да постоји одговарајућа малопродајна  и транспортна инфраструктура за развој ове врсте енергента. Поред каравана возила, организујемо и округле столове што се показало као добра пракса јер имамо могућност да разменимо мишљења када је реч о трнутном стању, као и о перспективама развоја тржишта природног гаса“. 

Марко Ходалић, менаџер продаје возила на природни гас за регион централне и источне Европе у компанији IVECO је  овом приликом говорио о предностима коришћења возила на ЛНГ наглашавајући њихову економичност. 

„Оно што је интересантно је да на нашем тржишту имамо велику разлику у цени између дизела и компримованог природног гаса и то је  оно што нашим купцима даје економску рачуницу да направе  плус у односу на дизел. Тако на пример, ако финансирате возило на ЛНГ  и плаћате месечну рату, биће вам  већа рата за гасно возило, јер је скупље у набавци, али ћете истовремено направити  много већу уштеду на гориву, тако да ћете  већ првог месеца бити у плусу“, истакао је Ходалић, додајући да коришћење возила на ЛНГ има низак интензитет угљеника, као и да се може складиштити и дистрибуирати са минималним губицима.

Компанија НИС по други пут је део великог међународног пројекта „Плави коридор“, јер је и 2014. године била организатор округлог стола одржаног у част ове манифестације. Као лидер на тржишту нафтних деривата у Србији, НИС је прва велика мрежа бензинских станица на домаћем тржишту која је у оквиру своје малопродајне мреже уврстила у понуду компримовани природни гас (КПГ), а овај енергент који се сматра горивом будућности доступан је и кроз систем велепродаје компаније. 

У оквиру међународне манифестације „Плави коридор“ испред Пословног центра НИС-а у Београду, организована је и изложба возила која користе гас као погонско гориво.

«Плави коридор»  је међународна манифестација којa се традиционално организује од 2008. године. До сада је у караванима који су прошли више од 55.000 километара и обишли око 130 градова учествовало преко 200 возила. Сваке године манифестација има посебан фокус. Овогодишњи караван возила симболично ће повезати трасе два нова гасовода у изградњи – Северног тока 2 и Турског тока. Караван је подељен на европски и руски део, да би финале било одржано у Санкт Петербургу, током трајања Међународног гасног форума. Током такозваног европског дела манифестације возила која учествују у каравану прећи ће око 5.000 километара и обићи више од 10 градова – од Истанбула до Грајфсвалда. 

У Русији ће караван стартовати од компресорксе станице «Рускаја» где почиње гасовод «Турски ток», да би се оба дела каравана састала на свечаном финалу манифестације 2. октобра у Санкт Петербругру, где ће у оквиру Међународног гасног форума бити одржана посебна сесија са фокусом на примени гаса у превозним средствима. 

 

Кључне речи:

Коментари (0) Додај коментар

Остале вести из рубрике

Данска дозволила радове за завршетак изградње гасовода „Северни ток 2“

2020-07-06 12:13:54

Данска агенција за енергетику (ДЕА) дозволила је компанији "Северни ток 2" 2 АГ да заврши изградњу гасовода "Северни ток 2" у својим водама користећи бродове за...

 Како се домаћа рафинерија бори са растућом конкуренцијом

2020-07-03 15:30:41

Сталном модернизацијом Рафинерија нафте у Панчеву јача своју позицију на регионалном тржишту, а ове године очекује се почетак пуштања у рад Дубоке прераде вредне 300 милиона...

Сенат САД укључио санкције против „Северног тока 2“ у нацрт буџета за одбрану

2020-07-01 06:57:28

Сенат САД-а је предложио нове санкције за гасовод "Северни ток 2" у нацрту националног буџета за одбрану, рекао је републикански конгресмен Стив Вомак. Вомак је рекао да...

Акционари НИС-а усвојили одлуку о исплати дивиденде за 2019. годину

2020-07-01 06:51:53

Скупштина акционара НИС а.д. Нови Сад је на данас одржаној XII редовној седници донела Одлуку о расподели добити за 2019. годину, исплати дивиденди и утврђивању укупног...

Меркелова: Пред ЕУ економски изазови без преседана

2020-06-30 14:37:14

Канцелар Немачке Ангела Меркел изјавила да су пред ЕУ економски изазови без преседана због пандемије вируса короне. „Живимо у озбиљним временима. Ранији услови су били релативно предвидљиви...

Немачка би могла укинути олакшице и обуставити прилив радне снаге са Балкана

2020-06-29 10:00:33

Због растућег броја незапослености у корона вирус кризи, владајућа немачка ЦДУ/ЦСУ намерава да смањи даљу имиграцију радне снаге на основу одлуке из 2016. о олакшицама за...

Гасовод „Турски ток“ из Србије иде даље према Мађарској

2020-06-27 11:33:12

Мађарски оператер ГТС (ФГСЗ) је саопштио да је донета инвестициона одлука за изградњу гасовода из Србије, кроз који ће гас из "Турског тока" ићи у Мађарску. "ФГСЗ...

РТ: Индија блокирала увоз америчких производа произведених у Кини након оружаног сукоба на граници

2020-06-26 12:44:36

Цариници у главним индијским лукама више не царине робу која долази из Кине, а међу којима је и америчка роба коју у Кини производе компаније попут...

НИС: Наставак инвестиција као одговор на кризу

2020-06-23 19:29:15

Упркос кризи, НИС  ће наставити са улагањима у кључне пројекте који ће донети највише бенефита компанији у будућности, истакао је Антон Черепанов, заменик генералног директора и...

„Пројекат изградње гасовода `Северни ток 2` је са економске и инвестиционе тачке гледишта завршен пројекат“

2020-06-21 19:39:26

Пројекат изградње гасовода „Северни ток 2“ је са економске и инвестиционе тачке гледишта завршен пројекат, изјавио је министар енергетике Руске Федерације Александар Новак. Тренутно се, како је...

rt ekonomija
историја Русије - економија

Будите у току са новим дешавањима, пријавите се на нашу листу новости: