Како су совјетска теренска возила освајала Јужни пол

Објављено: 27.02.2018.год.
фото: Tsy1980/Wikipedia / Russia beyond


Совјетски Савез је имао своју верзију америчке „антарктичке снежне крстарице“. Али ако је чувени америчких џин потонуо у снегу, руски поларни истраживачи на леденом континенту још увек возе совјетске „харковчанке“. 

 

Педесетих година СССР је заједно са другим државама почео активно да истражује Антарктик. Совјетски научници су преузели источни део континента и 1956. године појавила се станица Мирни. За само две године никло је пет совјетских поларних станица.

Транспорт је био велики проблем за совјетске стручњаке, јер обични трактори и камиони у овим леденим условима нису функционисали. Била су потребна теренска возила која су у стању да дођу до Јужног пола, што није лак задатак пошто је станица Мирни била удаљена 2 700 км.  

Било је потребно возило које ће издржати температуру од минус 70 степени Целзијусових, које ће прећи велике раздаљине по снегу и леду, и бити привремени дом и лабораторија научницима. Тако је настао теренац „харковчанка“.

„Харковчанка“ је совјетски одговор америчкој „антарктичкој снежној крстарици“ која се појавила 30-их година. Америчко возило је било прави дом на точковима. Мислило се да ће крстарица дуги низ година пресецати Антарктик уздуж и попреко, али прешла је само 148 км и стала. Посада је морала заувек да је напусти.

Ново совјетско возило је направљено на бази тешког артиљеријског трактора АТ-Т који са своје стране потиче од тенка Т-54. „Харковчанка“ је могла да вуче 70 тона терета. У дужини је имала 8,5 метара, у ширини 3,5 м, у висини 4 метра. Кретала се брзином од 5 до 11 км на сат.

Салон возила је имао површину од 28 метара квадратних и све потребно за дуга путовања: секцију за возача и навигатора, лабораторију, малу кухињу, спаваћу собу за петоро, тоалет, мензу.

Пет оваквих возила је допремљено на Антарктик пред крај 1958. године. Догодине су се совјетски поларни истраживачи упутили на Јужни пол. 27. септембра све „харковчанке“ су напустиле станицу Мирни и кренуле на запад. Конвој је прошао кроз станице Комсомољскаја и Восток.

2700 км пута, а посебно последњих 1253 км од станице Восток до Јужног пола, прошли су веома тешко: снежне олује, непозната територија и опасне скривене пукотине у леду су могле да буду фаталне. У својим мемоарима учесници ове експедиције Николај Грушински и Александар Дралкин су писали: „Бескрајни снежни океан пред нама, а иза нас два дубока трага која су оставила наша возила. Прошли смо где никада ниједан човек није крочио. Мислили смо о томе да нас ти трагови повезују са пријатељима који су остали на станици Мирни. Напредујући према полу, нисмо осећали да смо усамљени. Били смо на сталној радио-вези са станицама Мирни и Восток и увек смо знали шта се дешава на копну.“

26. децембра совјетска експедиција је доспела на Јужни пол где ју је дочекао амерички тим са оближње станице Амундсен-Скот. Читаво путовање је трајало 89 дана и након три дана одмора на америчкој бази, совјетски научници су кренули назад.

Скоро 20 година „хабаровчанке“ су биле главно совјетско превозно средство на Антарктику  и повезивале су шест станица на континенту. 1975. дизајнирана је напреднија „хабаровчанка-2“. Ова су возила и данас главно превозно средство за чланове руске  поларне експедиције. Осамдесетих година су се појавили планови за „хабаровчанку-3“, али никада нису реализовани због распада СССР.

Борис Јегоров,
Russia beyond


Кључне речи:

Коментари (0) Додај коментар

Остале вести из рубрике

РТ: Мистериозни магнетни импулси и могући докази постојања подземних вода на Марсу

2019-09-21 06:09:34

Марс можда крије воду дубоко испод своје површине, открио је НАСА-ин модул "Инсајт", а магнетно поље планете има свој живот, пулсирајући у поноћним ударима на начин...

Русија и Кина раде на стварању сателитске мреже за дистрибуцију интернета велике брзине

2019-09-18 06:35:45

Русија и Кина раде на заједничком пројекту за стварање сателитске нискоорбиталне мреже за дистрибуцију интернета велике брзине, изјавио је новинарима потпредседник Владе Русије, Максим Акимов после...

Зашто су Руси пробушили највећу рупу у Земљиној кори

2019-09-14 08:44:41

„Паклени бунар“ је одавно напуштен. Али ова највећа на свету бушотина постоји и данас, а приче о њој су загонетне.  Централни торањ над Колском ултрадубоком бушотином 1970-их Семјон...

РТ: Поруке из других светова? Тајанствени радио сигнал откривен помоћу високотехнолошког кинеског телескопа

2019-09-09 20:43:43

Кинески астрономи остали су збуњени чудним сигналом који је примио један од најснажнијих светских радиотелескопа. Ретка појава се не може објаснити, а научници кажу да не...

„Росатом“ и Србија разматрају изградњу научног нуклеарног центра

2019-09-05 07:44:38

Министар за иновације и технолошки развој у Влади Србије Ненад Поповић и заменик генералног директора руске државне корпорације „Росатом“ Николај Спаски разговарали су о перспективама сарадње...

За спас планете током живота морамо засадити бар 30 стабала

2019-09-03 16:30:23

Климатски екстреми су последица глобалног отопљавања, а томе су допринели и пожари у Амазонским тропским шумама и у Сибиру, што ће имати несагледиве последице по живи свет. Смањује се количина кисеоника на планети, повећава се годишња температура ваздуха и утиче на пораст испаравања мора.

РТ: Руски МТС и кинески Хуавеј покрећу 5G зоне у руским градовима

2019-09-03 10:23:33

Руски мобилни оператер МТС удружио се с кинеским технолошким гигантом Хуавејем у пилот пројекту стварања зона 5G мреже у Москви и Кронштаду, где ће супербрза мрежа...

РТ: Црна рупа толико велика да не би требала ни да постоји збуњује научнике

2019-09-02 07:02:56

Научници су изгледа приметили црну рупу која је тако огромна, да не би требало ни да постоји, мада нису баш сигурни да ли уопште постоји. Маса...

Због климатских промена стотинe милиона људи мораће да се сели

2019-08-26 21:05:32

Према предвиђањима Агенције Уједињених нација за миграције, због последица суша, поплава, пожара и глади повезаних с климатским променама, до 2050. године ће највероватније око 200 милиона...

Електронске цигарете штетне колико и класичне

2019-08-26 20:56:35

Најновија истраживања показала да не постоји здравија верзија конзумирања „дувана” и да дим обичне и е-цигарете шкоде плућима на исти начин

rt nauka

Будите у току са новим дешавањима, пријавите се на нашу листу новости: