Кочијаши у Русији: Ко је возио Русе на далеке путе док још није постојала железница?

Објављено: 24.10.2020.год.
Лети „тројка“. Уметник Николај Самокиш / Russia beyond


Кочијаши су у Русији били посебна „каста“ – вештину су преносили са оца на сина, породицом су управљале жене, имали су посебне покровитеље на небу и волели су брзу вожњу. Кочијашку службу је у Русији увео Џингис-кан.

Када је 1839. године допутовао у Русију, француски маркиз Астолф де Кистин је био запањен необичном брзином којом су руски кочијаши јурили путем Москва – Петербург, првом „брзом магистралом“ Руске империје. „Ја се трудим да научим како на руском да кажем ’лакше’, а други путници, напротив, пожурују кочијаша“, написао је Де Кистин, пише 
Russia beyond.  

 

„’Тројка’ на Црвеном тргу. Стара Русија“, Александар Соколов (1960), Централни дом уметника.

„Руски кочијаш одевен у дебели сукнени кафтан, [...]већ на први поглед оставља утисак житеља Истока. По томе како лако скочи на своје седиште и по окретности се види да ту има нечег азијског. [...] Грациозност и лакоћа, брзина и поузданост са којима он управља живописном запрегом, његови живи покрети и окретност са којом скочи на земљу, његов савитљиви струк и стас, и читава његова појава – све то призива у сећању по природи најграциозније народе на земљи...“, забележио је Де Кистин.

Кочијаши који су на француског госта оставили тако снажан утисак заиста су били посебни људи, као нека посебна каста руског друштва. Њихова професија је била једна од најстаријих у руског држави. Тај стари систем „јамских станица“ својевремено је допринео настанку државе.

„Јами“ велике Империје

Кочијаш је на руском „јамшчик“ („ямщик“) од речи „јам“. У Џингис-кановој Монголској империји та реч је означавала објекат где су одморни коњи држани у приправности на путу који спаја удаљене области.

Јам (поштанска станица) на ушћу река Усури и Сунгаче.

Тај систем је коришћен за одржавање везе између центра Монголске империје (а затим њене наследнице Златне хорде) и периферије. Био је циљ да изасланици великог владара преваљују велика растојања што је могуће већом брзином и зато су на путевима, на одређеном растојању, биле постављене станице где је царев гласник могао оставити уморне коње и упрегнути свеже и одморне. Златна хорда је нестала, а овај систем је задржан у руским земљама и коришћен је за везу између руских градова.

„Велики господар, кнез московски, има на различитим местима своје кнежевине кочијаше са довољним бројем коња, и зато, где год кнез да пошаље свога гласника увек ће се за њега наћи одморни коњи“ – тако је кочијашку службу 16. века описао аустријски дипломата Сигисмунд фон Херберштајн.

Руске јамске станице су биле удаљене 40-60 километара једна од друге (колико су отприлике коњи могли дневно да пређу). Мештани су имали обавезу да се брину о коњима. Ту обавезу су увели још Монголи. Сељаци су одржавали путеве и станице, набављали коњима храну и бринули се о њима, дежурали на станицама и регрутовали кочијаше, тј. људе којима је био посао да возе државне чиновнике и терет. Постојала је и посебна „канцеларија“ за управљање овом службом, звала се „Јамска управа“ („Ямской приказ“).

Многи су имали жељу да постану кочијаши јер је то радно место подразумевало да и они и чланови њихових породица буду ослобођени од пореза, да добију плац за изградњу куће и плату. Па ипак, то није био лак посао. Кочијаш је морао бити јак и издржљив, трезвен и одговоран. Приликом ступања у службу морао је обећати да „неће пијанчити у крчмама, неће красти, неће побећи и службене коње неће нигде оставити“. Сваки кочијаш је „дужио“ најмање три коња.

Писма „испод пазуха“ 

„Тројка“ у лету.

Петар Први је 1693. године лично издао указ о организовању поште „из Москве за Перејаслављ-Залески, Ростов, Јарослављ, Волгоду и Вагу“. Тај указ је садржао строге прописе за кочијаше, посебно за оне који превозе писма. Морали су их возити пажљиво у врећама испод пазуха (да се не исквасе на киши и да их кочијаш у пијаном стању не испусти негде успут, а ако их накваси или изгуби биће мучен). За кршење поменутих правила следила је строга казна. За сваки сат кашњења кочијаш је добијао један ударац бичем. Све у свему, није то био лак посао.

Због тога су кочијаши постепено прерасли у посебну „касту“. Од детињства су учили да се опходе са коњима и да баратају коњском опремом. И живели су заједно у посебним јамским насељима. У Москви, Јарослављу и многим другим градовима постојала је или још увек постоји Јамска улица.

У кочијашким породицама традиција је била веома развијена. До краја 19. века породицом је управљала најстарија жена или баба јер су сви мушкарци проводили време углавном у путу. Кочијаши су били верујући људи. Посебно су поштовали свете мученике Флора и Лавра. Сматрали су их за покровитеље коња. На пример, највећа московска пијаца где су се продавали коњи налазила се на Зацепу (поред данашње Павелецке железничке станице), где још увек постоји Храм светих мученика Флора и Лавра.

Путна исправа за путовање поштанским колима од Москве до Санкт Петербурга потпоручника Јегерског пука императорске гарде господина Дурасова.

Ако је неко хтео приватно да путује користећи поштанске „јаме“ морао је дебело да плати ту услугу, а уз то му је био потребан и посебан документ који омогућава коришћење државних коња и кочија. Другим речима, тако су могли да се возе само представници елитног руског племства, а за толике новце кочијаши су јурили као суманути.

У свом делу „Путовање у Петербург за време императора Павла I“ опат Жан-Франсоа Жоржел је написао: „Руски кочијаши возе веома брзо. Коњи су скоро све време у галопу... Опасност да се кочије поломе или преврну је непрекидна. Човек мора да им запрети како би бар мало успорили“. Искусни руски путници су носили у пртљагу резервне осовине и обручеве за точкове јер су знали да ће им сигурно затребати.

Вожња са звиждуком 

Курир. Слика непознатог аутора по цртежу А. Орловског.

Ту брзу вожњу пратио је чувени кочијашки звиждук. Петар Први је својим указима покушао да уведе специјалне сигнале у немачком маниру, на пример да кочијаш затруби у рог, али кочијаши су са гађењем одбацили све те покушаје. Постојала је чак и легенда о кочијашу који је опрљио усне киселином само да њима не дотиче тај „јеретички“ рог. Руски кочијаш је најављивао долазак звиждуком и узвицима. У другој половини 18. века постали су модерни валдајски прапорци, али су они били толико гласни да је цар Николај Први 1834. године издао указ по коме се вожња са валдајским прапорцима дозвољава само курирским „тројкама“ (кочијама са три упрегнута коња) и ватрогасцима када крену да гасе пожар.

„Портрет императора Николаја I у саоницама“, 1950-их.

Руски кочијаши су јурили далеко брже него њихове колеге у Европи. Није случајно што су се странци толико плашили! Кочијаш би од Новгорода до Москве (578 км) стигао за мање од три дана. Већ помињани Кистин пише како га је руска „тројка“ возила толико брзо да би их чак и воз једва стигао.

Возови су се у Русији појавили 1851. године када је отворена пруга Москва–Петербург. Уследио је буран развој железнице који је заиста допринео гашењу кочијашке професије. Возови су почели да превозе и пошту, и терет, и путнике, а кочијаши су се постепено вратили своме сталежу, тј. сељаштву. Задржали су се у народном сећању захваљујући фолклору и класичној књижевности.

Георгиј Манајев, Russia beyond


Кључне речи:

(0)

Остале вести из рубрике

Занимљивости

Ловци на главе и мајстори врбовања: Четири чувене совјетске шпијунке

Оне су ловиле некадашње царске генерале, врбовале нацисте на високим положајима и крале нуклеарне тајне САД...

Ослобођена Будимпешта кроз објектив совјетских фотографа
Ослобођена Будимпешта кроз објектив совјетских фотографа

У главном граду Мађарске се 13 немачких тенковских дивизија нашло у обручу јер нису хтели да...

2021-05-08 08:05:45

Десет преукусних руских васкршњих посластица
Десет преукусних руских васкршњих посластица

На васкршњој трпези у Русији почасно место заузимају кулич, сирна пасха и фарбана јаја. Погледајте, шта...

2021-05-02 07:45:04

Екстремна авантура човека који је залеђени Сибир освојио на бициклу
Екстремна авантура човека који је залеђени Сибир освојио на бициклу

Померио је границе могућег тако што је прешао Сибир усред зиме на бициклу. Овај екстремни изазов себи је поставио 23-годишњи Италијан Лоренцо Бароне, који је прешао преко 2.000 километара најхладнијим путевима на свету, где температура пада испод -50°C.

2021-04-10 08:06:18

Како живе руски Алеути на крају света
Како живе руски Алеути на крају света

Један од најмалобројнијих народа Русије компактно живи на далеком острву иза Камчатке и одржава везу са америчким Алеутима на Аљасци.

2021-04-04 09:10:58

„Обично јутро у Русији“: Ракетни систем С-400 изазвао удес у Москви
„Обично јутро у Русији“: Ракетни систем С-400 изазвао удес у Москви

Занимљив почетак дана. Судар се догодио у осам сати ујутро у Москви, у рејону Голицино.

2021-03-28 13:13:31

Остаци Хладног рата у Русији и ван ње
Остаци Хладног рата у Русији и ван ње

Пре 75 година Винстон Черчил је описао нову реалност у којој је Совјетски Савез оквалификован као узрок „међународних тешкоћа“. Његов говор у Фултону се узима као почетак Хладног рата за којим је уследила готово педесетогодишња трка у наоружању и стална претња Трећим светским ратом. Неки од објеката из тог периода постоје и данас као подсећање на ова времена затегнутих односа између великих сила, пише Russia beyond.

2021-03-27 08:25:28

Пропагандни леци НАТО-а 1999.
Пропагандни леци НАТО-а 1999.

Навршава 22 године од почетка бомбардовања СР Југославије. Агресију НАТО-а пратила је и одговарајућа пропаганда, делом...

2021-03-25 10:01:32

Бела кућа: Ветрови вероватно проузроковали пад Бајдена
Бела кућа: Ветрови вероватно проузроковали пад Бајдена

Поводом пада америчког председника Џоа Бајдена који се саплео док је ишао уз степенице председничког авиона,...

2021-03-20 09:24:13

Бајден пао три пута на степенице
Бајден пао три пута на степенице

Председник САД-а Џо Бајден пао три пута док се пењао уз степенице председничког авиона. Бајден (78) је...

2021-03-19 18:05:51

РТ: Неустрашиви руски планинари се попели на највиши вулкан током ерупције и пржили кобасице на лави
РТ: Неустрашиви руски планинари се попели на највиши вулкан током ерупције и пржили кобасице на лави

Група одважних руских планинара постала је сензација на друштвеним мрежама након пењања на активни вулкан у...

2021-03-19 08:27:06

Најстарији град у Русији
Најстарији град у Русији

Дербент је најстарији град у Русији, као и један од најстаријих на планети. Прво насеље на овом месту, према археолошким налазима, настало је још крајем 4. миленијума пре нове ере, а савремени град је основан у 5. веку наше ере.

2021-03-13 08:28:31

Џиновска табла и живе фигуре: Како је изгледала најнеобичнија шаховска партија у СССР-у
Џиновска табла и живе фигуре: Како је изгледала најнеобичнија шаховска партија у СССР-у

1924. године на најпознатијој локацији у Лењинграду појавила се џиновска шаховска табла. На хиљаде гледалаца окупило се да прати необичан догађај.

2021-02-28 08:17:59

РТ: Нагази! Руске дипломате на дресини напустиле Северну Кореју
РТ: Нагази! Руске дипломате на дресини напустиле Северну Кореју

Са затвореним границама због пандемије коронавируса, дипломате руске мисије у Пјонгјангу морале су да се користе...

2021-02-26 05:52:06

Како је Русија изгледала пре 90 година
Како је Русија изгледала пре 90 година

Зашто је 1931. година битна за историју Русије? Како су тада људи изгледали? Шта се дешавало на улицама руских градова?

2021-02-21 09:11:34

Четири најпознатија руска издајника
Четири најпознатија руска издајника

Највише штете својој земљи је нанео колаборациониста Андреј Власов. Он је допринео томе да на десетине хиљаде совјетских ратних заробљеника крене у борбу против своје отаџбине на страни нациста.

2021-02-14 08:25:58

Како је КГБ тајно дискредитовао чилеанског диктатор Аугуста Пиночеа
Како је КГБ тајно дискредитовао чилеанског диктатор Аугуста Пиночеа

Угледни амерички новинар Џек Андерсон имао је иза себе лоше искуство са државним агенцијама као што...

2021-02-14 08:08:38

Како и зашто се врше подземне нуклеарне пробе?
Како и зашто се врше подземне нуклеарне пробе?

Кратко упутство на тему како изазвати земљотрес и тектонске поремећаје После прве експлозије совјетске атомске бомбе 29....

2021-02-13 11:13:28

Како живи једини град на поларном кругу?
Како живи једини град на поларном кругу?

У Салехарду људи кажу да арктичке хладноће подносе боље од летњих врућина и да их живот у тешким условима чини јачим.

2021-01-30 09:52:10

Московљанка ронила 85 метара испод леда залеђеног Бајкала
Московљанка ронила 85 метара испод леда залеђеног Бајкала

На Бајкалу је постављен јединствени рекорд. Московљанка Јекатерина Некрасова заронила је у део незамрзнуте воде и...

2021-01-12 08:48:20

Како је настао „руски рулет“ - бесмислено поигравање са животом?
Како је настао „руски рулет“ - бесмислено поигравање са животом?

Постоји претпоставка да се руски рулет појавио у царској армији као релативно безазлен трик који је лако могао да импресионира присутне.

2021-01-10 09:51:04

Завирите у руске историјске авионе из угла чувеног фотографа Саше Генциса
Завирите у руске историјске авионе из угла чувеног фотографа Саше Генциса

Желите ли да се осећате као совјетски пилот и виртуелно се нађете за командама чувених авиона...

2021-01-10 09:44:38

Невероватно лепи призори из затрпане снегом Русије
Невероватно лепи призори из затрпане снегом Русије

Дрвеће покривено снегом, снежни намети преко два метра висине и –50 Целзијусових. Скупили смо све најлепше фотографије снежне Русије крајем 2020. године.

2021-01-02 08:49:01

Седам најраскошнијих здања у Москви из 19. века
Седам најраскошнијих здања у Москви из 19. века

Драгуљи предреволуционарне московске архитектуре били су лепши него што данашње архитекте могу да замисле, преноси Russia...

2020-12-20 09:05:25

Кад је Москва била Венеција
Кад је Москва била Венеција

  Поплаве нису мучиле Москву често као Санкт Петербург и практично се у престоници не памте озбиљна...

2020-12-13 09:37:17

rt - zanimljivosti
baner rakija desno zanimqljivosti
baner apartman desno / zanimljivosti
baner obzor desno - zanimljivosti

Будите у току са новим дешавањима, пријавите се на нашу листу новости:
Фото дана Парада победе

Парада победе