Брже од звука: Путници у опасности, а совјетско руководство на иглама

Објављено: 03.10.2017.год.
Хрушчову је био битан престиж земље и партија је захтевала да Тупољев подигне нови авион у ваздух крајем 1968. године. Извор: Георгиј Надеждин


Када је пре 40 година, 1. новембра 1977. године, први комерцијални надзвучни авион на свету полетео са московског аеродрома, његови путници су били у великој опасности, а да нису били тога свесни. Само су пилоти знали шта ће се догодити ако аеродром на одредишту одбије да их прими. Међутим, конкуренција са западним конструкторима авиона била је толико јака да совјетско руководство није могло одустати од овог лета и поред велике опасности.

На идеју да се направи цивилни авион који ће развијати надзвучну брзину дошао је Никита Хрушчов 1961. године на аеро-митингу у Москви. Совјетски лидер је видео у ваздуху надзвучне бомбардере Ту-22 и обратио се Андреју Тупољеву, легендарном совјетском конструктору авиона који је стајао поред њега: „Андреје Николајевичу, да ли бисте ви могли превозити људе уместо бомби?“

Испоставило се да легендарни конструктор већ ради на новом авиону који би подигао совјетску науку и технологију на потпуно нови ниво. За Хрушчова је нови авион био начин да се покаже супериорност совјетског уређења, и он је дао инжењерима зелено светло.

Проблем је био у томе што је Запад већ радио на новом надзвучном авиону који је веома подсећао на оно што је Тупољев имао на уму. Британски и француски инжењери су удружили снаге и створили Конкорд, нови авион који је требало да докаже супериорност Запада у ваздуху. Совјети то нису могли допустити.

Под притиском

Совјетски инжењери су схватили да су под озбиљним притиском већ у јулу 1963. године када је совјетски државни врх издао указ по коме се Тупољеву налаже да што је могуће пре направи и тестира нови авион.

Хрушчову је био битан престиж земље, и због тога је партија захтевала да Тупољев подигне нови авион у ваздух крајем 1968. године.

„Осећао се притисак који је константно растао. Ближила се Нова година и стварала се узнемирујућа атмосфера [међу инжењерима]. Хоће ли полетети или не?“, сећа се Владимир Вуљ, један од конструктора овога авиона.

Све је било спремно, али је време било ужасно. Мало се поправило тек 31. децембра 1968. године, тј. онога дана када је истицао рок који је поставила Комунистичка партија.

„Немојте заборавити да отпевате песму у лету“, давао је Тупољев инструкције пробном пилоту који се спремао да подигне нову машину у ваздух, и то по времену које би у другим околностима било довољан разлог за одустајање од лета. Али, више није било времена за одлагање.

Тупољев Ту-144, надзвучни млазни авион Аерофлота у ваздуху. Извор: Борис Корзин/Global Look PressТупољев Ту-144, надзвучни млазни авион Аерофлота у ваздуху. Извор: Борис Корзин/Global Look Press

И поред лоших временских услова први пробни лет је био успешан, што је совјетско руководство са поносом пренело страним државама. И директор компаније Pan American Airways је рекао да је совјетско достигнуће „врло импресивно“, и чак је разматрао могућност куповине авиона за америчко тржиште.

Чувени Конкорд је свој први пробни лет извео у марту 1969. годне. За совјетско руководство је било веома важно што је тај лет изведен два месеца након првог лета совјетског „ремек-дела“.

„Пољубац тигра”

Уследило је мноштво других тестирања после чега је руководство извело закључак да је авион безбедан и да се њиме могу редовно превозити путници.

Министар цивилне авијације Борис Бугајев дошао је 1. новембра 1977. године на аеродром Домодедово да присуствује првом комерцијалном лету надзвучног авиона Ту-144 са путницима. Бугајев је постао министар у мају 1970. године и од тада је оштро критиковао Ту-144 зато што је претерано скуп, а пројекат је већ у то време остао без свог моћног заштитника Никите Хрушчова.

Па ипак, авион је полетео и након два часа се приземљио 3.200 км одатле, у Алма Ати (Казахска ССР). Срећне путнике је дочекало највише партијско руководство заједно са одушевљеним новинарима.

Нико од путника, међутим, није знао да је тај лет био веома опасан.

„Пилоти су говорили да је управљање авионом Т-144 било као пољубац тигра“, сећа се Владимир Потјомкин, први заменик начелника Управе летова Министарства цивилне авијације СССР-а. Ако главни аеродром у Алма Ати не би могао да прими авион, и ако би из било ког разлога једини резервни аеродром у Ташкенту такође био затворен, пилоти би били беспомоћни у авиону који остаје без горива, а нема где да се приземљи.

Експерти Вороњешке фабрике авиона склапају надзвучни путнички авион Тупољев Ту-144. Извор: Јуриј Иванов/РИА НовостиЕксперти Вороњешке фабрике авиона склапају надзвучни путнички авион Тупољев Ту-144. Извор: Јуриј Иванов/РИА Новости

Годину дана касније (1978) совјетски инжењери су учинили кобни покушај тестирања нових мотора који би омогућили дужи лет. Тада је Ту-144 са новим моторима морао принудно да атерира и том приликом су погинула два техничара. Совјетско руководство је било незадовољно тиме што је овај пројекат био неисплатив, па је искористило ову прилику као изговор и обуставило недељне комерцијалне летове надзвучног авиона.

Западни Конкорд је летео још две деценије након тога. Ниједна авиокомпанија није могла платити 350 милиона долара, колико су конструктори потрошили за сваки надзвучни авион, тако да је ових 12 авиона дато компанијама Air France и British Airways бесплатно.

Катастрофа 2000. године била је последња кап у чаши трпљења Конкорда. Тада је надзвучни авион пао на узлетању близу Париза. Погинуло је свих 113 путника.

Завршетак Хладног рата је „оборио цену” прецењених пројеката који нису доносили профит. Тако су у пензију отишли Ту-144 и Конкорд, понос СССР-а и тријум француско-британске сарадње. Ови авиони су претворени у музејске експонате и споменике, као остаци времена у коме су политичка трвења допринела да темпо развоја технологија буде далеко бржи од природног.

Николај Шевченко,
Russia beyond


Коментари (0) Додај коментар

Остале вести из рубрике

Кад срце проговори - Милици с љубављу

2018-04-17 06:02:15

Пише Бошко Антић, контраадмирал у пензији Свакодневно у злочиначкој агресији гину дјеца. Зликовци су им одузели дјетињство, умјесто у вртиће и школе шаљу их у склоништа. На...

Дан када смо бомбардовали Рајх

2018-04-06 14:20:53

  Освета краљевског ваздухопловства за бомбардовање Београда и скривене историјске чињенице о контраудару бомбардера краљевског ваздухопловства Већина наших читалаца зна да је 6.4.1941. године без објаве рата бомбардован...

Последња кафанска прозивка

2018-04-06 13:39:28

Један сат после поноћи 6. априла 1941. године, зазвонио је телефон у једној београдској кафани. Глас са друге стране тражио је капетана Милоша Жуњића, командира 102. ловачке ескадриле. Пилоти Шестог ловачког пука авијације Краљевине Југославије кренули су у одбрану Београда у зору, из кафане „Зора”.

Прописно издеветани

2018-04-01 23:00:03

Фронтал.СРБ данас навршава пуних девет година и закорачује у деценијски јубилеј. У, вјероватно, никад горим условима за слободу говора.

Сјећање на руску окупацију Париза

2018-04-01 21:14:54

Приликом прве посјете Макрона и Путина (2017.) у Версају је уприличена изложба поводом 300 година дипломатских односа двије земље.

Солзбери: лажи свемирских димензија

2018-04-01 08:20:01

Није јасно чему се нада ова екипа из Лондона, која делује прекомично настављајући своју кампању, изгледа, у циљу ометања Светског првенства у фудбалу. Али, и јачи од ових сломили су зубе о Русију

Земљоделац се спасао кад је потопљена лађа француска

2018-04-01 08:08:04

Креће се лађа француска, још се пева песма из Великог рата. Певао ју је и Владислав В. Петронијевић Аћимовић (1885–1943), српски ратник из златиборског села Голова,...

Да се поштује резолуција ОУН 1244

2018-03-28 11:48:53

Пише др Дарио Видојковић Најновији драматични догађаји на Космету су показали сву пропаст Бриселских преговора, који и јесу досад углавном текли на штету Србије и српског народа на...

Зашто су хусари третирани као „најлуђа“ војска Царске Русије?

2018-03-22 00:29:14

Хусари су и у Европи и у Русији уживали репутацију најхрабријих једница руске армије. Њихове свакодневне навике, од испијања алкохола до изазивања на двобој за сваку...

Зашто више не поштујемо Запад

2018-03-19 15:36:23

Аутор: Маргарита Симоњан, главни и одговорни уредник РТ канала и МИА "Росија сиводња" Генерално, Запад сада треба да буде у страху, не од 76 процената за Путина,...

rt - kolumne

Будите у току са новим дешавањима, пријавите се на нашу листу новости: